Adem en beweging

In augustus heb ik een blog geschreven voor Original Strength over ademhaling en beweging. Voor jouw leesgemak heb ik het vertaald naar het Nederlands. Mocht je het liever in Engels willen lezen kan dat hier. En anders geniet van de Nederlandse vertaling!

Adem en beweging

We weten allemaal wel dat ademhalen belangrijk is. Het is het eerste dat je doet als je geboren bent en het is laatste wat je doet als je de aarde weer verlaat. Maar hoe belangrijk is het nu precies?

Wat als ik je vertel dat veel ziektes of aandoeningen een verband hebben met een laag zuurstofgehalte in het lichaam? De meeste aandoeningen zijn een vorm van ontsteking. En een laag zuurstofgehalte in het lichaam leidt tot ontsteking.

Waarschijnlijk weet je dat je lichaamscellen zuurstof nodig hebben om te kunnen functioneren. Maar wat als niet al het zuurstof dat je inademt daadwerkelijk je cellen bereikt?

De invloed die de adem heeft op onze fysieke en mentale gezondheid is een fascinerend onderwerp. Helaas hebben veel mensen een suboptimale ademhaling. Laten we eens kijken hoe het nu zit met de ademhaling en hoe Original Strength kan bijdragen in het optimaliseren van je gezondheid.

De 3 onderdelen van de ademhaling

Als je kijkt naar de ademhaling kan je er 3 onderdelen onderscheiden:

  • Biomechanica: hoe je adem haalt;
  • Ademhalingsfrequentie: hoe vaak je adem haalt;
  • Biochemie: hoe de ademhaling van invloed is op de chemie in je lichaam.

Laten we ze alle drie gaan bekijken en wat voor effect zij hebben op jouw gezondheid. En hoe Original Strength een rol kan spelen.

Biomechanica

Hier hebben we over hoe je nu eigenlijk ademt. Dit is waar Original Strength van grote toegevoegde waarde kan zijn, omdat een juiste lichaamshouding van belang is voor een juiste ademhaling.

Het begint allemaal met de tong.

De juiste plaats voor de tong is tegen je gehemelte. Dit sluit niet alleen een feedbackloop in het lichaam voor een juiste lichaamshouding, maar maakt het ook makkelijker om door de neus te ademen. Dit brengt ons gelijk bij het tweede punt.

Je neus is gemaakt om te ademen.

Iedere in- en uitademingen zou door de neus moeten gaan. Je neus heeft een belangrijke rol in het schoonmaken, bevochtigen en verwarmen van de lucht die je inademt. Je neus produceert ook stikstofoxide (NO), een soort wondergas met antibacteriële en antivirale functies. En het helpt ook om de luchtwegen open te houden. Je mond doet dit allemaal niet.

Door je neus ademen maakt het ook makkelijker om je middenrif te gebruiken voor een diepe ademhaling. Verwar een diepe ademhaling niet met een grote ademhaling. Diep betekent diep in de longen, waar de long het best hun werk kunnen doen om zuurstof op te nemen in de bloedbaan.

Zonder een juiste lichaamshouding is het moeilijk voor het middenrif om vrij te kunnen bewegen. Als je de hele tijd in elkaar gezakt zit is er niet genoemd ruimte voor vrije beweging van het middenrif. Het wordt zo ook moeilijk voor de ingeademde lucht om de lagere regionen van de longen te bereiken. Het resultaat is biomechanisch patroon dat niet effectief is om zuurstof in het lichaam te krijgen.

Hoe speelt Original Strength hier een rol?

Allereerst begint Original Strength met de juiste plaats van de tong in de mond. Wat je ook doet, je tong zou altijd tegen je gehemelte moeten rusten.

Ten tweede, Original Strength legt de nadruk op ademhalen door de neus, ongeacht welke Reset je doet of hoe zwaar deze ook wordt. Als je niet meer door je neus kunt ademen, is het tijd voor een rustmoment. Totdat je weer in staat bent om door je neus te ademen.

De derde reden is dat ademhalen met je middenrif op zichzelf een Reset is. Sommige mensen noemen het buikademhaling. In Original Strength legt de nadruk op het gebruik van de belangrijkste ademhalingsspier van het lichaam (je middenrif) zodat je de ingeademnde lucht diep in je longen krijgt. Je ziet de buik dan op en neer gaan tijdens het ademen.

De vierde reden is dat iedere Original Strength Reset helpt in het verbeteren van je houding. Wanneer je lichaamshouding verbetert, betekent dit ook dat je middenrif meer ruimte krijgt om zijn werk goed te kunnen doen.

Ademhalingsfrequentie

Dit houdt in hoe vaak je ademt. Een normale ademhaling is tussen de 8-12 keer per minuut. Tegenwoordig komt het vaak voor dat dit hoger is.

Als je meer ademt dan de norm kan het lichaam dit interpreteren als een stressor en kan het moeilijk zijn om rust en ontspanning te ervaren. De ademhaling is uiteraard voor het grootste deel een geautomatiseerd proces, maar we kunnen controle nemen over onze ademhaling en rustiger gaan ademhalen met een bewuste middenrif ademhaling.

Wat je kan de doen is het volgende. Ga op je buik liggen en probeer dit met Crocodile Breathing. In deze methode zou je je buik tegen de vloer moeten voelen drukken bij iedere inademing. Dit betekent dat je middenrif goed gebruikt wordt. Vertraag je inademing en maak je uitademing nog wat langer dan de inademing. Het vertragen van je ademhalingsfrequentie en het langer maken van de uitademing dan de inademing stimuleert je parasympatisch zenuwstelsel, je rest-and-digest systeem.

Ademhalingsfrequentie is een belangrijk onderdeel in het verbeteren van je zuurstofgehalte in je lichaam. Maar het is slechts één deel van de vergelijking. Hoeveel je ademt (als in liters per minuut) is het andere deel dat belangrijk is. En eigenlijk de grootste factor voor je gezondheid. Daar gaan we het nu over hebben.

Biochemie

Mensen zijn eigenlijk chemische fabrieken met een bewustzijn. Als je iets eet komen er gelijk allemaal chemische processen op gang om energie in je lichaam te produceren. Alles wat we doen heeft een chemische reactie in ons lichaam. En alles wat er in ons lichaam gebeurd wordt gereguleerd door chemische reacties.

Met de adem is het niet anders. Ons (onbewuste) ademhalen wordt gereguleerd door de chemische balans in ons lichaam, maar onze ademhaling beïnvloedt ook de chemische balans in ons lichaam.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt onze ademhaling niet gedreven door een behoefte aan zuurstof. Je ademhaling is zo efficiënt proces dat het zuurstofgehalte in je bloed eigenlijk altijd al maximaal is (behalve in extreme omstandigheden zoals hoogtetraining). Je kan wel meer gaan ademen, maar er is geen capaciteit meer om meer zuurstof op te nemen.

De grootste prikkel tot ademhalen is het koolzuurgas gehalte in je bloed.

Vaak wordt er naar koolzuurgas gekeken alsof het een afvalstof is, maar dat is het niet. Het heeft vele belangrijke functies in het lichaam. Waarvan de belangrijkste functie misschien wel de rol is die koolzuurgas speelt om zuurstof van de rode bloedcel naar een lichaamscel te transporteren. Ook wel het Bohr-effect genoemd.

Als je geen koolzuurgas in je bloed zou hebben, zou zuurstof nooit in de lichaamscellen komen. Als je meer koolzuurgas in je bloed hebt, des te makkelijker het zuurstof je cellen bereikt. Daar waar juist energie geproduceerd wordt. Dit zorgt ervoor dat je lichaam kan bewegen en je brein kan denken.

Waarom wil ons lichaam dan koolzuurgas kwijt bij de uitademing? Eigenlijk wil het alleen af van een teveel aan koolzuurgas. Ergens teveel van hebben is nooit goed.

Helaas zijn veel mensen te gevoelig voor koolzuurgas en dit triggert om te vaak en te veel te ademen.

Teveel ademen leidt tot een te groot verlies van koolzuurgas en dit leidt tot problemen in de zuurstofvoorziening van je lichaamscellen. Maar zoals eerder aangegeven heeft koolzuurgas meerdere functies in het lichaam. Als het koolzuurgasgehalte in je lichaam en zuurstofgehalte in je cellen te laag wordt leidt dit tot allerlei problemen in de gezondheid.

Jouw gevoeligheid voor koolzuurgas bepaald hoe veel jij ademt (gemeten in liters per minuut). Het kan ervoor zorgen dat je veel kleine ademhaling hebt of misschien wat minder vaak, maar wel grote ademhalingen. Nogmaals hoe vaak je ademt is slechts een deel van de vergelijking.

Bij een normaal ademhalingspatroon zou je ongeveer 6 liter per minuut ademen. Helaas is dit bij veel mensen veel meer.

The grootste verstoorder van je gevoeligheid voor koolzuurgas is onze moderne leefstijl. Te veel stress, slechte eetgewoonten en te weinig bewegen. Ze zijn allemaal slopend voor je ademhaling en daarmee je gezondheid.

Hoe gebruiken we deze kennis in combinatie met Original Strength?

Gelukkig is het goed mogelijk om je gevoeligheid voor koolzuurgas te trainen. Een belangrijk concept hierin is luchthonger.

Luchthonger is het gevoel alsof je vaker of meer wilt ademen.

We willen een klein beetje van dit gevoel hebben. Net genoeg om het gevoel te ervaren, maar niet zoveel dat je eraan moet toegeven. In het begin moet je wellicht wat oefenen om het gevoel te ervaren. Maar na enige oefening kan je eenvoudig bij dat gevoel blijven voor langere duur.

Dit gevoel van luchthonger is de enige manier om je gevoeligheid voor koolzuurgas te trainen. Als je geen luchthonger voelt, train je niet die gevoeligheid!

Als je nog onbekend met het concept luchthonger kan je dit op een toegankelijke wijze verkennen. Zoals we hierboven Crocodile Breathing hebben gedaan, kan je dit ook doen met luchthonger. Vertraag je ademhaling dusdanig, dat je een licht gevoel van luchthonger ervaart. Het is niet nodig om grotere ademhalingen te doen, in plaats daarvan kijk of je de uitademing nog wat langer kan maken. Ongetwijfeld ervaar je dan snel luchthonger. Blijf bij dat gevoel zo lang als het lukt. Werk op naar 5 minuten per keer en doe dit een paar keer per dag.

Zodra je bekend met dit gevoel kan je bij iedere Reset die je doet doen. Ik ben hier mee met name fan van crawling, marching en de ultieme reset, lopen.

In iedere Reset die je doet kan jij je ademhaling vertragen. Persoonlijk heb ik de voorkeur om mijn inademing kleiner te maken. Dit vind ik zelf een makkelijk manier om de luchthonger te reguleren. Maar hierin heeft een ieder zijn eigen voorkeuren. Kijk wat werkt voor jou.

Wrapping it up

Original Strength gaat over het versterken van je zenuwstelsel. Hoe sterker deze basis is, des te beter je prestatie. Ongeacht wat jouw prestatie is.

Ademen gaat over verbeteren van het zuurstofgehalte in je lichaamscellen. Des te beter dit is, des te beter je prestatie. Ongeacht wat jouw prestatie is.

Ademhaling is deel van Original Strength. Nu weet je waarom en nu toepassen!

Als je meer weer leren over Original Strength of je bent geïnteresseerd in een cursus of workshop, kijk dan op de website: https://originalstrength.net/127.html

Geef een antwoord

Your email address will not be published.
*
*