Een kettlebell lijkt het meest op een kanonskogel met een handvat. Het is een trainingstool waarvan gezegd wordt dat de oorsprong in Rusland ligt. De toename van de populariteit in het Westen van de kettlebell wordt toegeschreven aan de Rus Pavel Tsatsouline en met de explosieve toename in populariteit van crossfit en bootcamps lijkt de kettlebell voor velen bekend terrein.

Het is een trainingstool die ontzettend veelzijdig is. Je kan er vele verschillende oefening mee doen op gebied van kracht en explosiviteit. Deze veelzijdigheid is met name te danken aan het massamiddelpunt welke anders is dan bij de veel gebruikte barbells of dumbbells. Persoonlijk vind ik de veelzijdigheid die de kettlebell bied erg fijn, het maakt het makkelijk om veel te doen met een enkele bell.

Een kettlebell is enorm veilig in gebruik, zo lang de techniek goed is. In het gebruik hiervan komt wel wat techniek kijken. Zelf vind ik de techniek die komt kijken bij het gebruik van een kettlebell een van de grote aantrekkingspunten. Wat dat aangaat is de kettlebell wel een stuk minder toegankelijk. Ik denk helaas dat een kettlebell te vaak, te snel wordt gebruikt zonder dat mensen een goede en veilige basis hebben.

Een kettlebell kan enorm veel voordelen bieden ongeacht welk doel je nastreeft op fysiek gebied. Of je nu een beginner bent of veel ervaring hebt op gebied van krachttraining. Doorgaans zijn de er kettlebells te vinden tussen de 12 en 48 kilo (in stappen van 4 kilo), dus er is voldoende uitdaging. Mocht dat niet genoeg zijn kun je natuurlijk ook altijd twee kettlebells tegelijk gebruiken.